Spring naar inhoud

110430

30 april 2011

Nog meegekregen bij het verslag van de Royal Wedding door Eva Jinek, toen Kate op weg ging naar de ceremonie: "Daar is de jurk!".
Typisch een vrouwelijke opmerking: alleen de jurk is belangrijk, de persoon die er in zit en de maatschappelijke functie doen niet terzake…
Net als vandaag bij Koninginnedag: "Wat hebben de dames aan?!"

From → Uncategorized

11 reacties
  1. Zo gaat het tegenwoordig, de verpakking is wat telt.

  2. Nou, ik denk dat de overmatige belangstelling voor ‘de jurk’ juist is ingegeven door de geheimhouding er over. What will she wear? De media stonden er bol van, en meest geschreven door mannen!

    En wat die maatschappelijke functie betreft van de draagster: die kenden we al…

  3. Ik heb er niks van meegekregen maar ik vind je opmerking geen hout snijden. Juist vrouwen gaan wxc3xa9l voor de inhoud, het zijn meestal de mannen die slechts op het uiterlijk letten.

  4. Niklas permalink

    @J@n: In dit geval wel een heel dure verpakking…
    @Marijke: Hoe weet je dat het meeste over “what will she wear” geschreven is door mannen? Ik waag dat serieus te betwijfelen, tenzij het modeontwerpers zijn – en die zijn vaak niet zo mannelijk ingesteld…
    Toch blijf ik zitten met de vraag of Eva dacht dat William met de jurk ging trouwen, en Eva is toch typisch vrouwelijk, lijkt mij…
    @Margreet: Ik heb altijd heel andere ervaringen opgedaan, voor wat betreft het letten op uiterlijk en inhoud, maar misschien hanteer je een andere definitie dan ik van het begrip “inhoud”? Je reageert voor mijn gevoel toch een beetje mannenhaterig op mijn signaleren van een vrij algemeen bekend verschijnsel. Ik geef toe, dat er tegenwoordig ook wel reclame wordt gemaakt voor smeerseltjes voor mannen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een man zxc3xb3 lang voor de spiegel stond als de gemiddelde vrouw. Het “ik heb niks om aan te trekken”-trauma is ook typisch vrouwelijk.

  5. Ik denk dat het al heel lang zo is. Kleding is de verpakking van het mooiste cadeau.

  6. Kunnen we het generaliserend zo stellen dat mannen graag kijken naar vrouwen die mooi gekleed zijn, vrouwen willen graag worden bekeken door mannen, dus doen ze hun best om mannen xc3xa9n zichzelf te plezieren door aandacht te besteden aan hun kleding.
    Maar het omgekeerde is ook waar: vrouwen kijken ook graag naar goed geklede mannen, en mannen vinden het leuk als vrouwen naar hen kijken, dus…enzovoort.
    Helemaal niks mis mee, integendeel!

    @Erwin Troost: jouw reactie spreekt me aan.

  7. Niklas permalink

    Vanavond in de vooraankondiging van KRO’s Brandpunt (over “the wedding” en onze eigen koninginnedag. De formulering komt uit mijn herinnering): “…maar we geloven nu eenmaal graag in sprookjes…”
    Bij die sprookjes horen “prinsessejurken”, zoals die waar kinderen graag mee spelen – en ook dat geldt vooral voor meisjes. Jongetjes spelen liever ridder, met schild en zwaard (en redden misschien de prinses van de draak). Bij volwassenen bestaat nog steeds de behoefte aan dezelfde sprookjes, al wil je geen woord hebben…

  8. Ha, wil je dat vrouwen zich aangesproken voelen, roep dan iets over kleding en inhoud. Whahahahahaha. Wel, ik heb ook alle vooroordelen bevestigd gezien. Ik zag vrouwen snikken bij de trouwbeelden terwijl de hoofdpersonen zo geregisseerd strak stonden als ze maar konden. En die jurk, oh die jurk. En die kus, die fel geregisseerde kus, oh… die kus… Nee hoor, vrouwen gaan echt niet op inhoud, ze gaan op beelden en gevoelens.

    Zo, laat nu de bui maar losbarsten.

  9. Niklas permalink

    @Plato: Gelukkig, iemand begrijpt mij!!!!

  10. Niklas permalink

    @Marijke: ik denk dat mannen anders kijken naar vrouwen dan vrouwen denken dat mannen naar vrouwen kijken, want vrouwen denken dat mannen naar vrouwen kijken op de manier waarop vrouwen denken dat mannen naar vrouwen kijken, maar mannen kijken naar vrouwen zoals mannen naar vrouwen kijken. En dat is iets heel anders! En daar komt nog bij, dat clichxc3xa9’s nooit algemeen geldend zijn…

  11. 30% van de reclames gaat over middelen waarmee vrouwen zich optutten, 30% over hoe vrouwen de was witter dan wit krijgen (vandaar “soaps” om vrouwen naar reclame te lokken), en 30% over auto’s die mannen en vrouwen zouden moeten willen hebben. De overige 10% gaat over andere producten.

Plaats een reactie